De basis voor goed onderwijs? Een vitale leerkracht!

De meeste tools voor leerkrachten en docenten gaan over hoe zij zich als professional kunnen verbeteren: kennis over nieuwe methodes, hulpmiddelen voor differentiatie, begeleiding van zorgkinderen, etc. Weinig aandacht gaat er echter uit naar hoe de leerkracht of docent zijn of haar vitaliteit kan behouden of verbeteren, terwijl dat nu juist de basis is om het werk als leerkracht goed aan te kunnen! Zeker in deze tijd waarin het lerarentekort zo groot is, is het belangrijk om zuinig te zijn op de mensen die het moeten doen.

Het is onze missie om leerkrachten en docenten met de Ademwijzer training iets in handen te geven waarmee ze vanuit vitaliteit voor de klas kunnen (blijven) staan en hun gezondheid kunnen verbeteren/behouden. Een optimaal functionerend lichaam is in onze ogen een belangrijke voorwaarde voor een geslaagde les!

VITAAL
VOOR DE KLAS

Hoe sta jij ervoor?

Voorkomen dat de ademhaling door stress ontregeld raakt is de beste lesvoorbereiding die je kan treffen!
Lees meer…

PREVENTIEF
Adem rustig, blijf gezond

Zorgen dat het team vitaal blijft met de Ademwijzer Training is preventief kiezen voor een natuurlijke, effectieve oplossing bij stress.
Lees meer…

BURN-OUT EN STRESS
doorbreek de vicieuze cirkel

Bij stress-klachten of burn-out moet je jouw gezondheid voorop stellen, vóór je weer voor de klas kunt.
Lees meer…

REINTEGRATIE
in 8 weken weer op de rails

Met de Ademwijzer Training zorg je voor een snel herstel van (stress)klachten en terugkeer van de vitaliteit.
Lees meer…

Een gezond ademvolume is de sleutel tot ontspannen lesgeven

Voor wie deze training inzetten?

Klachten die kunnen voortkomen uit een ontregelde ademhaling:

Angst zonder reden, benauwd gevoel, droge mond, duizelingen of een gevoel flauw te vallen, diarree, geluiden of de omgeving worden anders waargenomen, geheugenverlies, geïrriteerdheid, hartkloppingen, hoofdpijn, huilen zonder reden, kriebel in de keel, veelvuldig de keel schrapen, kortademigheid, klam gevoel, kramp in de handen of vingers, lage weerstand, misselijkheid, mondademhaling, obstipatie, onwerkelijk gevoel, opgeblazen gevoel in handen en voeten, pijn in de maagstreek, pijn of druk op de borst, prikkelbaarheid, prikkelbare darmen, problemen met de concentratie of het geheugen, prop in de keel,  slap gevoel in de knieën, snel buiten adem bij inspanning, spierstijfheid (tetanie), snel en vaak ziek, slapeloosheid, strak gevoel rond de mond, tintelingen in handen en voeten, vermoeidheid, veel zweten, veel zuchten, wazig zien of tunnelvisie, weinig energie zwaar ademen op een moment dat dit niet nodig is (als je ‘s nachts wakker wordt of rustig op de bank zit).

Check je ademhaling binnen één minuut!

Deze eenvoudige, maar slimme ademtest geeft een goede indicatie hoe gezond je ademhaling (het ademvolume) is. De test is ontwikkeld door de arts Prof. Dr. Konstantin Buteyko. Mocht je klachten hebben waardoor je liever geen ademtest doet (bijvoorbeeld angstklachten), dan kun je voor het vaststellen van chronische hyperventilatie ook de klachtenlijst hiernaast invullen.

Klik hier om de ademhaling te meten

1. Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus in en uit.

2. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op een secondewijzer(of start een timer/stopwatch).

3. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je de aandrang voelt om weer te ademen, laat dan je neus los. Let op: het is niet de bedoeling dat je zo lang mogelijk je adem inhoudt. Het gaat erom dat je, nadat je je neus hebt losgelaten, weer normaal kunt doorademen. Je kunt je ademhaling dus wel veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen en dat is niet de bedoeling.

Het aantal seconden dat je gemeten hebt, waarin je comfortabel je ademhaling kon stoppen, zonder na afloop diep te moeten ademen, is je controlepauze. De controlepauze zal in de praktijk per meting enkele seconden kunnen verschillen (als je meerdere metingen wilt doen, wacht dan enkele minuten alvorens een nieuwe meting te doen). Een andere meting zal doorgaans nooit meer dan 5 seconden hiervan verschillen.

Klik hier voor de uitslag van de test

Was jouw controlepauze:

Tussen de 5 en 10 seconden
Je ademt tussen de 21 en 42 liter per minuut. Je ademt voor 4 tot 8 personen. De zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam is veel lager dan normaal, doordat je bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat door een verbetering van je ademhaling en grotere stressbestendigheid de gezondheid sterk kan verbeteren. Zo betekent onder meer een verbetering van 42 naar 6 liter per minuut, een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 30% (Bohr-effect). Daarnaast maakt meer koolzuur in het bloed ook het zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 10 en 20 seconden
Je ademt tussen de 11 en 21 liter per minuut. Je ademt voor 2 tot 4 personen. De zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam is lager dan normaal, doordat je bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat door een verbetering van je ademhaling en grotere stressbestendigheid de gezondheid sterk kan verbeteren. Zo betekent onder meer een verbetering van 21 naar 6 liter per minuut een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 25% (Bohr-effect). Daarnaast maakt koolzuur in het bloed ook het zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 20 en 30 seconden
Je ademt tussen de 7 en 11 liter per minuut. Je ademt voor 1 á 2 personen. De zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam is iets lager dan normaal, doordat je bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat door een verbetering van je ademhaling en grotere stressbestendigheid de gezondheid kan verbeteren. Zo betekent onder meer een verbetering van 21 naar 6 liter per minuut een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 10% (Bohr-effect). Daarnaast maakt koolzuur in het bloed ook het zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 30 en 40 seconden
Je ademt tussen de 5 en 7 liter per minuut. Met deze hoeveelheid zit je rond de 6 liter per minuut die in medische handboeken (o.a. Guyton) wordt aanbevolen. Je controlepauze is redelijk goed als je dit niveau weet te handhaven of nog verder verbetert. Wel is deze gunstige uitslag van de test geen garantie voor de toekomst. Door periodes van stress kan de ademhaling altijd zwaarder worden. Preventief de training volgen en nog beter om leren gaan met dagelijkse stress is daarom een goede investering.

Wat meet deze ademtest precies? Lees meer...

Deze test meet het ademvolume, ofwel hoeveel liters per minuut je ademt. Een gezond ademvolume is ongeveer 6 liter per minuut. Dat is een medische norm, die wordt genoemd in medische handboeken (o.a. Guyton). Het is niet zo dat een te groot ademvolume betekent dat je ook ziek bent. Andersom is het vaak wel zo dat ziekte gepaard gaat met een zware ademhaling.

In deze test wordt dus niet het aantal ademhalingenper minuut gemeten maar het aantal litersper minuut dat je ademt. Dit is in feite een meting hoe groot de koolzuurtolerantie in het bloed is en dat wordt gemeten door het ademhalingscentrum in de hersenen. Wanneer de koolzuurtolerantie bereikt is, geeft het ademhalingscentrum een seintje, dat je weer moet gaan ademen. Daarmee wordt duidelijk hoe groot de koolzuurtolerantie in het bloed is. Dit is belangrijk om te weten omdat dit iets zegt over de zuurstofafgifte in het lichaam. Hoe groter de koolzuurtolerantie, hoe groter de zuurstofafgifte in het lichaam namelijk.

Meestal ligt het aantal seconden dat je rustig en zonder inspanning je adem kunt stilleggen tussen de 10 en 50 seconden. Let op: het gaat er niet om hoe lang je je adem hebt kunnen inhouden, tot je niet meer kunt. Met deze meting leg je je ademhaling stil, waarna je in principe weer rustig door zou moeten kunnen ademen. Dit stilhouden van de ademhaling is alleen nodig tijdens de test en heeft niets te maken met hoe je normaal ademt of met het streven naar een bepaalde ademfrequentie!
De ademfrequentie, het aantal keren dat je per minuut ademt, heeft niets te maken met de gezondheid van je ademhaling. Hierover doen vele verhalen de ronde, met name dat een lagere frequentie beter zou zijn. Het tegendeel is soms waar. Als je jezelf dwingt minder vaak te ademen zal je ademhalingscentrum je dieper laten ademen om toch dezelfde koolzuurwaarde in het bloed te behouden. Wij sleutelen daarom niet op die manier aan de ademhaling. Alleen door het lichaam de gelegenheid te geven om het ademhalingscentrum beter af te stellen, krijg je een gezonder ademvolume.

Heb je slaapapneu? Lees meer...

In het geval van slaapapneu is deze test misschien niet op jou van toepassing. Je hebt waarschijnlijk een hoge score (bijvoorbeeld 30-40 seconden). Dit kan komen omdat je lichaam tijdens apneu’s gewend is geraakt om ademimpulsen (middenrif contracties) te negeren, c.q. niet meer te voelen. Neemt niet weg dat je hoogstwaarschijnlijk een te groot ademvolume hebt en er goed aan doet om de training te volgen. Als je ademhaling rustiger is kun je wel weer een betrouwbare ademtest doen. Lees hier meer over slaapapneu.