Burnout en Stress

Neem het heft weer in de hand

Een burn-out ontstaat niet zomaar. Het is een geleidelijk proces wat ontstaat door stress(-gedrag) dat langdurig aanhoudt. De stress ondermijnt het hele systeem en zorgt ervoor dat het lichaam op verschillende gebieden slechter gaat functioneren; het immuunsysteem raakt verzwakt, de zuurstofhuishouding verstoord en het zenuwstelsel overprikkeld. Dit kan leiden tot zowel lichamelijke als geestelijke klachten. Bijvoorbeeld slechter slapen, bevattelijker zijn voor virussen en je emotioneel onstabiel voelen.

Het ademhalingscentrum speelt hierin een grote rol. Door aanhoudende stress gaat het ademhalingscentrum in de hersenen zich namelijk instellen op een ongezond groter ademvolume en dit heeft negatieve gevolgen voor het functioneren van diverse systemen in je lichaam. Hierdoor wordt er bijvoorbeeld minder zuurstof afgegeven aan de hersenen, spieren en organen en ben je daarom minder helder van geest, zijn je spieren sneller verkrampt en krijg je bijvoorbeeld last van hartkloppingen, blaasontsteking of darmkrampen. Ook het immuunsysteem wordt ondermijnd omdat er veel energie gaat naar zaken die op korte termijn in je lijf opgelost moeten worden. Hierdoor ben je veel bevattelijker voor virussen en herstel je langzamer van een griep maar ook na een dag werken. En het zenuwstelsel is sneller overprikkeld omdat koolzuur, dat de zenuwen rustig houdt, minder in het systeem aanwezig is. Dit betekent dat je je emotioneel labiel kunt voelen, dat je angstig kunt zijn en slechter in de ontspanning kunt komen en dus ook slaapproblemen kunt hebben.

Het werken aan een gezond ademvolume zorgt ervoor dat je al deze zaken weer op orde brengt en dat je bovendien vanaf dat moment altijd iets in handen hebt om te zorgen dat je ademvolume gezond blijft en je systeem dus optimaal kan functioneren. En tijdens de training leren we je niet alleen je ademvolume weer op orde te brengen maar ga je ook je spreken voor de klas aanpassen. Hierdoor zal je, ondanks het vele praten, hiermee geen energie meer verliezen. Op die manier kom je niet alleen je Burn-out te boven maar ga je na een periode van herstel gezonder aan het werk dan voorheen!

CONTACT
Stress Release Praktijk Scheffer 
0570 676 878 | 06 170 190 68
info@ademwijzer.nl

TEST JE ADEMHALING

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.

Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume. Training volgen kan preventief werken.

ADEMHALING ALS MEDICIJN

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Het boek beschrijft het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. We leggen ook uit waarom ademoefeningen vaak niet of averechts werken.Vierde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.' Anne de Vries