Vitaal voor de klas

Meer energie, meer focus

Je staat er iedere dag weer, voor de volle 100%. Dat kan ook niet anders want voor de klas staan vraagt van je dat je in alle opzichten ‘aanwezig’ bent. Toch zijn er momenten dat dat gewoon niet gaat, omdat je energie laag of je weerstand minder is of omdat je al een tijdje met klachten rondloopt. Dit kan je lessen beïnvloeden en ervoor zorgen dat je weinig of geen energie meer overhoudt voor gezin, hobby of sport. Vermoeidheid, slapeloosheid of fysieke klachten kunnen weken aanhouden doordat het zelf-genezend vermogen van het lichaam onder druk staat.

Het is bekend dat het onderwijs op nr. 1 staat als het gaat om werkgerelateerde stress en het aantal mensen dat met burn-out te maken heeft is hoog. Externe werkdruk, waar je als individu wellicht minder grip op hebt, wordt vaak aangemerkt als oorzaak. Toch kun je zelf iets doen aan hoe je met die stress omgaat, namelijk zorgen dat je je vitaliteit vergroot door je ademhaling op orde te brengen.

Wanneer je (chronische) gezondheidsklachten hebt, vraagt dat de nodige energie van je systeem. Energie die eigenlijk hard nodig is voor het lesgeven zelf. Het onderliggende probleem bij mensen met bijvoorbeeld luchtwegklachten zoals hoesten, benauwdheid, hoge ademhaling, heesheid, holte ontstekingen, etc. is in de meeste gevallen, zonder dat ze dit weten, chronische hyperventilatie. Ook spierspanning (en de rug- of nekklachten of hoofdpijn, kuitkrampen of gewrichtsklachten die daardoor ontstaan), slaapproblemen, buikklachten (constipatie of diarree, blaasproblemen of menstruatieklachten) en emotionele problemen (zoals snel geïrriteerd zijn, huilen zonder reden, somberheid, PMS, etc) kunnen voortkomen uit chronische hyperventilatie. Want chronische hyperventilatie heeft een grote invloed op het hele systeem. Zo veroorzaakt het een zuurstof tekort in het weefsel van de hersenen, spieren en organen en zorgt het voor een overprikkeld zenuwstelsel en verzwakking van het immuunsysteem. Wanneer de chronische hyperventilatie aangepakt wordt, kunnen veel klachten ook weer verdwijnen en heb je meer energie ter beschikking voor het lesgeven, gezin en hobby of sport. Je lichaam hoeft zijn energie dan namelijk niet meer de hele dag in te zetten om de klachten aan te pakken.

CONTACT
Stress Release Praktijk Scheffer 
0570 676 878 | 06 170 190 68
info@ademwijzer.nl

TEST JE ADEMHALING

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.

Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume. Training volgen kan preventief werken.

ADEMHALING ALS MEDICIJN

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Het boek beschrijft het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. We leggen ook uit waarom ademoefeningen vaak niet of averechts werken.Vierde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.' Anne de Vries